torsdag 19. desember 2013

Bygge reir

Hallo :-)
   Da nærmer vi oss julaften med stormskritt, men kan ikke si at jeg tar så hardt på julen i år da vi feirer uten 3 av 4 barn. Det er noe med at "det er barna som gjør jula", ja slik er det hvert fall for meg. Men litt julekos skal vi da klare å få til, for lill-jenta som er hjemme sin del.

I morgen er planen å vaske ned kjøkkenet og ta alle vinduene i 1:e etasje, så er det gjort for i år. Det blir ikke vasket i tak og på vegger, vi har jo ganske nymalt rundt om i hele huset, og ingen har noensinne fyret opp en røyk innendørs, så takvasken faller bort i år. Men selve kjøkkenet synes jeg er greit å få tatt skikkelig til jul, det pleier jeg alltid å gjøre, og så synes jeg det er greit å kunne se gjennom vinduene når julaften kommer. Sesongens orkaner har sørget for et tykkt saltlag har lagt seg som en film over alle vindu, det(vi) ser ikke ut, bokstavelig talt. Men i morgen ryker sprossene av, og alt skal bli skinnende fint igjen.

  Som jeg nevnt i tidligere innlegg venter vi smått igjen i starten på februar, og det er vel dette jeg går venter aller mest på nå. Siste tiden har jeg konsentrert meg om å organsisere barnerommene i overetasjen slik at det skal fungere bra for alle barn å leke, spille og se tv der. Har såvidt begynnt å pjuske litt med babyutstyret også, til lille knøtt i magen. Trekket til Leandervuggen jeg kjøpt brukt på finn.no er nyvasket og det gjenstår bare å feste selve vugga i takbjelken på stua, i en stødig krok. Jeg må også få ned den gamle trevuggen som skal stå inn på soverommet våres i fra mørkloftet. Det er en over 50 år gammel vugge på stativ med hjul vi brukt til Eva når hun ble født og den er både fin og veldig praktisk synes jeg da den ikke tar opp mye gulvplass. Det siste jeg må gjøre er å finne frem noen bodyer og strømpebukser i små størrelser, vaske og legge på plass i stellekommoden sammen med nyfødt bleier og vaskekluter, greit å ha alt klart tenker jeg :-)  Jo da...jeg har gått i reir-bygger-modus...for lengst!

I år har vi forresten kjøpt inn noen riktig fine leker til ungene i julegave, med litt pengehjelp fra øvrig famlie fikk vi det til. Det ble en nydelig dukkevogn fra Sebra og en fin dukkeseng og tilhørende dukke i samme merke. Minste jenta var absolut i behov av annet å leke med enn den gamle ølkassen med avlagte babyleker hun har stående på stua. Nå er hvert fall rommet hennes blitt bra med eldstejentas gamle lekekjøkken på plass, og en liten vegghylle over. I tilegg har vi sortert ut dukker, tågbane og litt andre leker som passer alderen 2-6 år og som eldste ikke bruker mer, og det ser ut til at lillsnuppan setter stor pris på alt, hun leker som bare det! Eldste får noen nye tv-spill i julegave i år, og nytt tegneutstyr og maling. I tillegg har jeg kjøpt en ny lydbok(Astrid Lindgren) og noen vanlige bøker å lese i. Det er disse ting hun liker å holde på med mest om dagen, det har jeg sett. Hun har nesten sluttet helt å leke med dukker og lekekjøkkenet. Ikke med barbiedukker vel å merke, mest når hun har besøk av venninner som de leker sammen med Barbiedukker. 

 Legger ut litt bilder av julegavene vi kjøpt i fra Sebra, de har så mye fint til barn synes jeg :)

Ha en riktig god forjulstid!

Denne fant jeg på 30 % salg på Bebito, o lykke.

En fin dukkeseng og dukke fant jeg på samme sted og med 30 % i avslag :-)


Kjøpte denne til eldstesnuppa. Litt kjedelig men veldig praktisk på skolen! Laptop lunchbox.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar